Bimi of babybroccoli is een groente die in Japan door de Sakata Seed Company is ontwikkeld, door het kruisen van broccoli met kailan, een Chinese koolsoort.

Bimi is rijk aan glucosinolaat, een stof die kans op het krijgen van kanker zou kunnen verkleinen. Bovendien is bimi rijk aan vitaminen A en C, foliumzuur, calcium en kalium.

Bereiding

Koken in water met zout, roerbakken of stomen.

Bimi is het slanke zusje van de broccoli. De smaak is iets milder en zoeter en doet een beetje denken aan groene asperges. Bimi is een kruising van broccoli en kailan (Chinese stengelkool) en wordt veel gebruikt in de Aziatische keuken. Bimi is ook bekend onder de merknamen  ‘tenderstem’ en ‘broccolini’.

Supergroente
We noemen Bimi vaak een supergroente en dat is niet voor niets. Het bevat meer zink, antioxidanten en vitamine A dan gewone broccoli, groene asperges, boerenkool en spinazie. Er zit ook veel foliumzuur, oftewel vitamine b11, in.

Gepureerd als soep
Stomen, koken, (roer)bakken, frituren: je kunt met bimi eindeloos variëren. Geserveerd met vlees, door de curry of pasta, in een quiche of salade of gepureerd als soep. En met paprika, ui, champignons en noedels maak je er in no time een gezond wokgerecht van. Ook lekker in een hartige taart of ovenschotel, zoals de bimiquiche met oerkaas.

Let op de kleur
Bimi wordt geteeld in landen met een warm klimaat. De Nederlandse import komt uit Kenia en is het hele jaar verkrijgbaar. Je kunt deze supergroente van top tot teen eten. Snijd wel even het eindje van de stengels af, als dat uitgedroogd is. Let er bij aankoop op dat de bimi er frisgroen uitziet en stevige stengels en mooi volle roosjes heeft, dan smaakt ‘ie het lekkerst. Hieronder vind je de lekkerste bimirecepten.

 

Share This