Broccoli de gezonde krachtpatser

Broccoli is een groente die verwant is aan bloemkool. Van broccoli worden de nog gesloten bloemknoppen gegeten, van bloemkool zijn dat de aanlegsels van de bloemknoppen. Deze van oorsprong Italiaanse groente zit vol vitaminen.

Slechts 60 gram broccoli is genoeg voor de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) aan vitamine C. 80 Gram broccoli is genoeg voor de ADH vitamine K. Daarnaast zit het boordevol vitamine B1, B2, B3, B5, B6 en B11(foliumzuur), Overzicht van nutriënten in rauwe en gekookte broccolivitamine A en E. A. C en E zijn de sterkste antioxidanten onder de vitaminen.
Ook bevat broccoli een breed spectrum aan mineralen. Mangaan, kalium, molybdeen, fosfor, magnesium, calcium, seleen, zink en ijzer zitten in ruime hoeveelheden in de groene broer van de bloemkool. Daarnaast zit er het aminozuur tryptofaan in. Broccoli is dus een zeer gezonde groente.

Oké, maar kan broccoli ook ziekten voorkomen of genezen?

Onderzoekers aan de Universiteit van Berkeley geloven van wel, zij hebben ontdekt dat indolen en glucosinolaten het lichaam tegen kanker lijken te verdedigen. Ook zou de stof sulforafaan tegen UV-licht beschermen, al deze stoffen zijn in ruime mate aanwezig in broccoli. Verder toont een Brits onderzoek vermindering van het risico op prostaatkanker aan, een ander onderzoek toont ook een versterking van het immuunsysteem aan.
Detox met broccoliDaarnaast is broccoli een prima detox groente; zij stelt het lichaam in staat gifstoffen te verwijderen. Dat komt vooral door de aanwezigheid van natuurlijke vitamine A, C en E welke sterke antioxidanten zijn. Deze helpen oxidatieprocessen te stoppen en het voorkomt ontstekingen.

Als antwoord op de vraag of broccoli nu echt zo gezond is en het qua geneeskracht uitspringt boven andere groenten kunnen we dus rustig  JA zeggen. In broccoli zitten relatief zeer veel gezonde voedingsstoffen, meer dan in andere groente. Daarom is het label superfood op zijn plaats.

Er is, desalniettemin, geen enkele reden om nu maar dagelijks broccoli te eten.

Zorg voor variatie in je voeding

Spinazie, bloemkool,  paprika en wortel zijn ook allemaal gezond. Iedere groente heeft weer net iets meer van een bepaald soort vitamine en mineraal. Om alle benodigde stoffen binnen te krijgen is het belangrijk om elke dag verschillende groente te eten. Misschien wel twee à drie verschillende soorten per dag. Variatie is het toverwoord. Wie varieert, krijgt alle voedingstoffen binnen.

Stoom, kook of roerbak kort

Het blijkt dat koken of diepvriezen de gunstige werking drastisch kan verminderen. Bij wokken, stomen of bereiding in de magnetron blijven de werkzame stoffen behouden.

Om de geneeskrachtige eigenschappen van broccoli te behouden dient de groente gestoomd of zeer kort gekookt te worden. Kook- en stoomtijd is maximaal 5 minuten. Uren doorgekookte broccolisoep is een stuk minder voedzaam en heeft nog slechts minieme geneeskracht. Probeer een broccolisoep met zo´n kort mogelijke kooktijd te maken. Bovendien ontstaat door het lange koken een vieze smaak aan de broccoli. Wat wel een aanrader is, is om de roosjes van de broccoli af te snijden en rauw door een salade heen te doen. Broccoli wordt ook gebruikt als roerbakgroente. Roerbakken kan veel schade aan nutriënten opleveren en moet nog korter gebeuren omdat de klein gesneden roerbakgroente eerder gaar is dan grote gekookte stronken. De maximale roerbaktijd van broccoli is 3 minuten.

bron: Mens en Gezondheid info

Gezond kan ook heel lekker zijn

Met  onze recepten database hopen wij u te kunnen overtuigen dat gezond ook heel lekker kan zijn, ook op momenten dat u niet veel tijd heeft om in de keuken te staan. Mocht u zelf een lekker recept hebben met broccoli, dan horen wij dat natuurlijk graag van u, zodat wij deze aan ons kookboek kunnen toevoegen.

Share This